Afgelopen dinsdagavond, 20 april 2021, was het dan zover. Met een ligt briesje vanuit het oosten kon de PH-TOK eindelijk de eerste vlucht na haar ground-up restoration maken. Na de nodige ground checks koos ze het luchtruim, voor het eerst in ruim 7 jaar.
Tijdens de ongeveer 20 minuten durende testvlucht zijn de nodige manoeuvres uitgevoerd, alle met een positief resultaat. Met als afsluiter een low-pass waarna de landing volgde.
Luchtfotograaf Koos Boertjens is te zien in een uitzending van Omroep Het Hogeland. Waarin hij je meeneemt met een van zijn foto vluchten boven het Hogeland.
Vliegbedrijf Tom van der Meulen heeft in de afgelopen weken de Piper Cub PH-TOP weer uitgerust als landbouwvliegtuig, compleet met sproeibomen en pomp. De komende week worden er een aantal vluchten mee gemaakt waaronder een formatie vlucht met de andere historische Oostwold-Piper de PH-TOM. Tijdens deze vluchten zal het spuitsysteem gebruikt worden. Daarbij wordt gebruikgemaakt van schoon water. De PH-TOP maakt op hetzelfde moment ook haar laatste vlucht en wordt daarna tentoongesteld in de nieuwe Heritage Hangar om onderdeel te worden van Oostwold’s museumcollectie. De Heritage Hangar is te bezoeken van April tot en met oktober.
Voordat de PH-TOP uit de vaart wordt genomen wordt zullen er
nog mooie foto’s en filmopnamen van het historische toestel gemaakt worden. Het
toestel uit 1966 heeft voor vliegbedrijf Tom van der Meulen van 1966 tot 2007
dienst gedaan als landbouwvliegtuig. In deze periode bespoot Tom van der Meulen
sr. met dit vliegtuig in de noordelijke provincies honderdduizenden hectares
landbouwgewassen. In 2007 is de sproei-uitrusting verwijderd en is de PH-TOP
vooral gebruikt voor staartwiel-trainingen en luchtreclame, deze taak wordt
vanaf begin 2021 overgenomen door de gerestaureerde Piper Cub de PH-TOK.
De PH-TOP is een unieke Piper Super Cub omdat ze nog
volledig origineel is. Vanaf de dag dat ze is gekocht tot op de dag van vandaag
is er, behalve periodiek onderhoud en noodzakelijke vervangingen, nooit iets
aan aangepast of veranderd. Het toestel is dus nog met hetzelfde doek bespannen
en ook het interieur is onveranderd.
Al met al behoort de PH-TOP tot ons historisch erfgoed en is
het een uniek vliegtuig wat het verdient om geconserveerd en bewaard te worden.
Het vliegtuig wordt tentoongesteld in onze Heritage Hangar op vliegveld
Oostwold. De expositie zal een compleet beeld geven van de landbouwluchtvaart,
want ook andere apparatuur die daarbij gebruikt werd, wordt tentoongesteld.
Vliegbedrijf Tom van der meulen is er trots op dat dit unieke vliegtuig met
zo’n mooie geschiedenis op deze manier voor de toekomst behouden kan worden.
De Heritage Hangar is het vliegend museum van vliegbedrijf Tom van der Meulen op vliegveld Oostwold en laat meer dan 60 jaar luchtvaart geschiedenis zien. Het Museum beschikt over een unieke collectie vliegende vliegtuigen waaronder de P-51 D Mustang “Damn Yankee”.
Door veel liefhebbers wordt uitgekeken naar de volgende Oostwold Airshow, de grootste en mooiste vliegshow van Nederland, waar het luchtvaart-erfgoed ruime aandacht krijgt. De organisatie van de Oostwold Airshow heeft besloten de 11e editie te verplaatsen naar 5 en 6 juni 2022, want zij kan geen Airshow organiseren onder de beperkende Corona maatregelen. ‘We kunnen o.a. niet garanderen dat het publiek onderling voldoende afstand kan houden. Ook de onzekerheid om vliegdemonstratie-teams uit het buitenland te kunnen laten komen, speelt bij deze beslissing een rol. Wij kijken ernaar uit om tijdens de Pinksterdagen in 2022 weer voor een breed publiek een fantastische Airshow met een prachtig programma neer te zetten.’
Englisch
11th Oostwold airshow postponed to June 5 and 6 2022
Many enthusiasts are looking forward to the next Oostwold Airshow, the largest and most beautiful Airshow in the Netherlands, where aviation heritage is given attention. The organization of the Oostwold Airshow has decided to move the 11th edition to June 5 and 6, 2022, because it cannot organize an Airshow under the restrictive Corona measures. “We cannot ensure, among other things, that the public can keep sufficient distance from each other. The uncertainty about having flight demonstration teams come from abroad also plays a role in this decision. We are looking forward to setting up a fantastic Airshow with a wonderful program for a wide audience during Whitsun in 2022.”
Samen met negen andere vliegvelden is het mogelijk gemaakt om op 19 Juni tot 22:00 of UDP (22:18 LT) te vliegen en te genieten van het vliegen tijdens de avond uren.
Wij zijn tot tot einde UDP 22:18 LT geopend.
50% korting op je landing op Vliegveld Oostwold en er is mogelijkheid om heerlijke zelfgemaakte Poffert en Groningse Mosterdsoep te eten.
de Actie loopt vanaf 16:00 uur tot UDP
Aanmelden is niet verplicht maar wel handig, als u zich vooraf wilt aanmelden kunt u dit telefonisch of per Maildoen.
Sinds september is Vliegbedrijf Tom van der Meulen bv het officiele Piper Service center van Nederland geworden, in samenwerking met het Deense bedrijf ‘European Aircraft sales’ welke Piper dealer is voor Scandinavië, Nederland en de Baltische staten. Als Piper Service center voor Nederland kunnen wij alle Pipers oud of nieuw de service bieden die ze nodig hebben, zoals het uitvoeren van fabrieks werkzaamheden waaronder garantie werk van nieuwe Pipers. Ook kunnen wij u helpen bij het vinden en de aanschaf van een nieuw of gebruikt vliegtuig.Wij kunnen u deze service bieden vanaf ons eigen vliegveld in Oostwold of vanaf vliegveld Lelystad.
Voor meer informatie neem contact op met Vliegbedrijf Tom van der Meulen bv
Met 25.000 betalende bezoekers, verdeeld over twee dagen heeft de Oostwold Airshow dit Pinksterweekend ongeveer net zoveel bezoekers getrokken als in het recordjaar 2017.
Met 25.000 betalende bezoekers, verdeeld over twee dagen heeft de Oostwold Airshow dit Pinksterweekend ongeveer net zoveel bezoekers getrokken als in het recordjaar 2017. Ze waren alleen nu veel beter over de beide dagen verdeeld. Op zondag passeerden 10.000 bezoekers de poort en op maandag kwamen daar nog eens 15.000 bezoekers bij. Veel van hen roemden de ongedwongen sfeer van het evenement.
De gemoedelijke aanpak Oostwold Airshow slaat niet alleen aan bij het publiek maar zeker ook bij de deelnemers. Vooral de in grote getale aanwezige Engelse piloten weten niet wat ze meemaken en raken niet uitgepraat over ‘Oostwold’s friendly atmosphere’. Ook het familiaire karakter van de Oostwold Airshow is niet te vergelijken met welke andere airshow dan ook.
De bezoekers komen ook steeds vaker uit het buitenland. Aan de hand van de pintransacties kon de organisatie na afloop vooral veel Duitse bezoekers tellen. Ook Polen en Tsjechië waren opvallend goed vertegenwoordigd. Op maandag verliep de aanvoer van publiek een stuk soepeler dan de dag ervoor. De tip om op tijd te vertrekken had goed gewerkt.
In de lucht en op de grond, je kwam bijna ogen en oren tekort. Het zonnetje deed de rest. Terwijl het in ons deel van Europa bijna overal regende werd de Groninger organisatie twee dagen op bijna perfect weer getrakteerd. Veel bezoekers maakten er een korte vakantie in Oost-Groningen van. Campings en andere verblijfsaccommodaties zaten zo goed als vol. Daarmee toont de Oostwold Airshow zich een goed visitekaartje voor de regio.
Of er over twee jaar een 11e editie van de Oostwold Airshow gaat komen is nog niet bekend. Die beslissing wordt pas eind
Vliegbedrijf Tom van der Meulen start met de bouw van “Museum Hangaar Oostwold”.
In April wordt gestart met de bouw van de Museum Hangaar, de hangaar die onderdak gaat bieden aan de historische vliegtuigen van ons vliegbedrijf. Het vliegbedrijf beschikt over een aantal zeer bijzondere vliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog, die tot nu toe werden gestald bij de andere vliegtuigen, waaronder de zeldzame P-51 Mustang en de Harvard AT-16. De P-51 Mustang wordt vooral ingezet voor herdenkingsvluchten en op Airshows. De Harvard wordt ook ingezet op Airshows en daarnaast gebruikt als trainingstoestel. Door een speciale hangaar te bouwen voor alleen de historische vloot kunnen we meer aandacht geven aan deze prachtige vliegtuigen met vaak een imposante historie. Ons vliegveld is uniek omdat wij als enige de combinatie met het vliegen met historische vliegtuigen en het opereren van een vliegveld combineren. Zo wordt er op 9 en 10 Juni de 10de editie van de Oostwold Airshow gehouden, een prachtig evenement ( www.oostwold-airshow.nl ).
De Museum hangaar zal niet alleen gebruikt worden voor de Mustang en de Harvard, maar er zal ook aandacht worden besteed aan de historie van het vliegbedrijf en van luchtvaart in bredere zin. Zo zal ook een historisch Piper Cub sproeivliegtuig worden getoond.
Het vliegbedrijf, dat is opgericht in 1956, is een van de oudste luchtvaartondernemingen van Nederland en kent een rijke luchtvaarthistorie. Het is begonnen als landbouwluchtvaart bedrijf, maar nu zijn de belangrijkste elementen vliegtuigonderhoud en -restauratie, verhuur, rondvluchten en instructie.
Deze luchtvaarthistorie en de collectie WW II vliegtuigen zullen naar verwachting vanaf september te zien zijn in de nieuwe Museum hangaar: combineer een bezoek aan onze unieke collectie met een rondvlucht boven de provincie Groningen en een kopje koffie in ons café ‘Hangar 28’.
De Museum hangaar wordt ook aangeboden voor evenementen en theatervoorstellingen.