Afgelopen dinsdagavond, 20 april 2021, was het dan zover. Met een ligt briesje vanuit het oosten kon de PH-TOK eindelijk de eerste vlucht na haar ground-up restoration maken.
Na de nodige ground checks koos ze het luchtruim, voor het eerst in ruim 7 jaar.

Tijdens de ongeveer 20 minuten durende testvlucht zijn de nodige manoeuvres uitgevoerd, alle met een positief resultaat.  Met als afsluiter een low-pass waarna de landing volgde.

Vanaf 1952 werden bij de Koninklijke Luchtmacht de Austers Mk III vervangen door Piper Cubs waaronder het type L21B, of met de civiele benaming: de PA18-135.
De PH-TOK was een van de Piper Cubs die door Piper Aircraft Corp. in Lock Haven (USA) is gebouwd in 1954 en is één van de 155 Piper Super Cubs die door de Nederlandse luchtmacht werden gebruikt. De PH-TOK vloog met de Koninklijke Luchtmacht registratie R-114 en was onderdeel van de door de Amerikanen na de WW II in het leven geroepen Marshall Hulp. De R-114 werd door de Koninklijke Luchtmacht gebruikt als basistrainer.

Eind jaren 70, toen de Piper Cubs werden vervangen voor de Bölkow BO-105 helikopter, heeft Vliegbedrijf Tom van der Meulen de PH-TOK kunnen bemachtigen, waarna ze tot 2013 in het bedrijf is gebruikt. In 2013 is besloten om het vliegtuig te demonteren voor groot. Dit heeft uiteindelijk in 2015 geleid tot de beslissing om een ground-up restoration uit te voeren. De restauratie is volledig uitgevoerd door ons bedrijf.

Na 7 jaar en 3.000 werkuren kunnen wij met trots zeggen dat de PH-TOK de mooiste Piper Super Cub van Europa is: het vliegtuig is teruggebracht in originele staat, gespoten in het originele kleurenschema van de Luchtmacht en draagt ook weer de Luchtmachtregistratie R-114 naast de civiele registratie PH-TOK. Alle Luchtmachtmarkeringen zijn met oog voor detail op het vliegtuig gespoten. In de cockpit zijn alle teksten met de hand aangebracht.

De PH-TOK wordt weer ingezet voor staartwiel training, fotovluchten, verhuur en reclameslepen.