Piper Super Cub

Flying the Piper Super Cub

De PA-18 Piper Super Cub is één van een leukste vliegtuigen om mee te vliegen, het is een wendbaar en direct gestuurd vliegtuig. Een ideaal lesvliegtuig met duidelijke vliegkenmerken en eigenschappen. De Piper Cub is waarschijnlijks het meest nagemaakt en staat aan de basis van het moderne vliegen. De eerste cub’s vlogen al voor 1940. De J-3 is daar het meest bekende voorbeeld van. De Super Cub kwam eigenlijk na 1945 op de markt en had meer Pk’s, flaps en remmen.

Ons bedrijf heeft vele PA-18 Super Cubs gehad, waarvan de PH-TOM de meest bekende. De PH-TOM was het eerste toestel wat door het vliegbedrijf in 1958 is aangeschaft en is gebouwd in 1956. De vloot bestaat verder nog uit de PH-TOK, die na een volledige restauratie in april 2021 haar eerste vlucht heeft gemaakt.  Daarnaast staan de PH-NEX, NFD, PDL en de TON opgeslagen op zolder en wie weet gaan deze ooit weer vliegen. Allemaal, behalve de TOK, zijn gebruikt in de landbouwluchtvaart als sproeivliegtuig en hebben overal in Nederland en in Noord Afrika gevlogen, ze hebben dus een rijke vlieggeschiedenis.

De PH-TOP is uit 1966 en is gebouwd als 2-zitter en was uitgevoerd met een bellytank . In 2021 is ze vervangen voor de PH-TOK. De TOP zal in de toekomst te zien zijn in de Heritage Hanger met de complete sproei installatie gemonteerd.

De PH-TOM is in tussen 2005 en 2013 volledig gerestaureerd en ook voorzien van een tweede zitplaats en dubbele besturing. De PH-TOM is zonder twijfel de mooiste Piper Super Cub die op dit moment rondvliegt.

De PH-TOK van origine militaire Piper Cub van de Koninklijke Luchtmach van het type L21B, met als civiel type aanduiding PA18-135 vliegt sinds April 2021 weer in volle glorie. Het grootste verschil tussen de civiel en militaire Piper Cubs zijn de doorgetrokken cockpit ramen naar achteren. Hierdoor heeft de militaire variant meer zicht vanuit de achterste zitplaats.

De PH-TOK wordt voornamelijk gebruikt voor tailwheel training en verhuur.

Piper Cub Tailwheel training

Om op de Super Cub te trainen worden geen minimum ervaring verwacht, een PPL is dus niet vereist.

Meer informatie over tail wheel training

Prijzen

incentivesvluchtduur
L-21B Piper Cub€256,0030 minuten1 passagier
€347,0045 minuten1 passagier
€381,0060 minuten1 passagier

Prijzen per 1 januari 2024 – wijzigingen voorbehouden.