Heritage Hangar

Oldambt tijdens WO II

Vanaf 3 April zal de Heritage Hangar openen met een 2 maanden durende expositie over  de geschiedenis van het Oldambt tijdens de Tweede Wereldoorlog. Naast deze tijdelijke expositie zal de vaste collectie historische vliegtuigen te zien zijn, waaronder de North American P-51D Mustang, de AT-6 Harvard en de PT-13 Boeing Stearman. Ook zijn verschillende voertuigen uit onze collectie te zien zijn, van de bekende Harley Davidson WLA tot de veel minder bekende Cushman Airborne Scooter.

De tijdelijke expositie zal te zien zijn van 3 April t/m 2 Juni.

In de toekomst zal er in de Heritage Hangar ook aandacht worden besteed aan de roemruchte historie van  Vliegbedrijf  Tom van der Meulen zelf. Zo zal er b.v. ook een origineel historische Piper Cub in sproeiconfiguratie getoond worden.

SONY DSC

North American P-51D Mustang

De Mustang van het type P-51D-30-NA wordt op 23 mei 1945 door de USAAF in gebruik genomen en daarmee net te laat geleverd om tijdens de Tweede Wereldoorlog nog operationeel te kunnen worden ingezet. Met een machtige Rolls Royce V-1650-7 motor, een bubble canopy en drop tanks is ‘t het laatste type Mustang dat geproduceerd wordt. Vanaf 8 november 1950 tot 29 april 1958 vliegt de Royal Canadian Air Force(RCAF) met de Mustang met registratienummer ‘9591’.

North American P-51 Mustang

De P-51 Mustang is een Amerikaans langeafstandsjager en jachtbommenwerper uit de Tweede Wereldoorlog, ontworpen door North American Aviation en wordt algemeen beschouwd als het beste Amerikaanse jachtvliegtuig en de beste escortjager van de Tweede Wereldoorlog vooral vanwege zijn ongelooflijke bereik en vliegprestaties.
Het toestel komt in het midden van de Tweede Wereldoorlog in dienst als lange-afstands-escortejager en doet ook dienst in het begin van de Koreaanse Oorlog en diverse andere oorlogen.

Austin 8

De Austin Acht werd als twee- en vierdeurs personenauto geproduceerd, als cabrio en lichte bestelwagen. De Austin acht werd in 1939 in Berlijn op de Berlijn Motor Show getoond. De bezoekende Duitse kanselier, ene Adolf Hitler, vroeg wat ze gedaan hadden met de Austin Zeven. Kennelijk was Hitler’s eerste auto een vroege Austin zeven.

Clarktor 6 tow tractor

De fabrikant ‘CLARK equipment company’ produceerde tijdens de oorlog bijna 90% van de militaire vorkheftrucks en trekkers. Er zou na de oorlog geen geallieerd vliegveld zijn geweest zonder CLARK heftrucks of trekkers. Een van de trekkers was de Clarktor 6. In 1942 werd de Clarktor 6 in productie genomen welke door liep tot ruim na de oorlog , 1966.

Cushman Airborne Scooter

Begin 1944 nam Cushman Motor Works de Cushman Airborne Scooter model 53 in productie. In totaal zijn er 4,734 geproduceerd welke allemaal aan de U.S. Goverment zijn geleverd.
De Cushman Airborne Scooter werd gebruikt om te zorgen dat de grondtroepen zich makkelijker en sneller konden verplaatsen en voor het vervoer van klein materieel zoals een M3A4 aanhanger waarop een .50 mitrailleur gemonteer kon worden.

Onze WLA komt uit 1942.

Harley-Davidson WLA Liberator

Op 6 juni 1944 keerde de Tweede Wereldoorlog definitief met D-Day. In de weken daarop bevrijden de geallieerde strijdkrachten langzaam maar zeker door Frankrijk. Daarna volgden België en Nederland. Bezette steden en dorpjes juichten terwijl duizenden Amerikanen op hun luid ronkende olijfgroene motorfietsen naderden. De vertrouwde Harley Davidson WLA 1942 werd zo al snel een symbool van de bevrijding. De WLA 1942 dankt er zelfs zijn officieuze naam aan: de Liberator (de bevrijder).

Openings tijden

Vanaf 4 April elke Vrijdag, Zaterdag en Zondag van 11:00 tot 17:00

Voor opening buiten de bovenstaande dagen en tijden kunt contact op nemen met Oostwold-Airport.

Uitstel opening Heritage Hangar

I.v.m het COVID-19 virus is de opening van de Heritage Hanger uitgesteld naar 15 Mei 2020.

Hou de website in de gaten voor het laatste nieuws.