Restauratie
Op dit moment ondergaat de “Damn Yankee” een uitgebreide restauratie. Ze is daarom niet inzetbaar.
Op dit moment ondergaat de “Damn Yankee” een uitgebreide restauratie. Ze is daarom niet inzetbaar.
De P51 North American Mustang was de fighter die zorgde voor het lucht overwicht van de geallieerde luchtvloot in WO II. De P51 Mustangs aangedreven door de RR Merlin en later door in licentie Packard RR motoren waren nagenoeg onverslaanbaar.
De Mustang was door de aerodynamische vormgeving de tijd ver vooruit. Het was het eerste toestel met een nagenoeg laminair vleugel profiel (onder en bovenkant van gelijke welving). De Mustang was de eerste lange afstandsjager die het mogelijk maakte de 8ste en 15de USAF bommenwerpers te escorteren tor ver boven vijandelijk gebied. Uiteindelijk was het de Mustang die de luchtoorlog won. De P51-D escortejagers werden daarom wel de Little friends genoemd, de bommenwerpers de Big friends.
De P51 is razendsnel ontwikkend, North American had slecht 120 dagen om een fighter te ontwikkelen voor de RAF en USAF. Het prototype overtrof alle verwachtingen en de eerste Allison aangedreven XP-51 vloog op 26 oktober 1940.
De eerste Mustangs werden aan het eind van 1941 aan de RAF geleverd en de eerste inzet was in de zomer van 1942. De Alllison aangedreven P51’s waren underpowered en konden niet meekomen in het luchtgevecht, nadat de Allison werd omgeruild met de RR-1650-7 werd de P51 de meest gevreesde geallieerde jager.
De P51 D was de laatste serie die geproduceerd werd voor deelname in WOII, alle verbeteringen zoals de bubble canopy, RR 1650-7, drop tanks, werden in de D versie doorgevoerd.
De PH-PSI is een P51-D met een machtige RR 1650-9 motor, geproduceerd op 23 mei 1945. De “Damn Yankee” was dus net te laat om in WO II te worden ingezet, wat dan weer het voordeel oplevert dat het toestel nog compleet is en grotendeels origineel. De Damn Yankee is nadat ze gereed kwam ingezet door de USAAF en in 1950 door de RCAF tot 1958. Vanaf 1958 heeft ze diverse eigenaren gehad om zelfs nog mee te doen met de RENO AirRace in 1992. Wij hebben de Damn Yankee uiteindelijk in 1993 verkregen onder de registratie N11T. In 2005 werd the Damn Yankee omgekat naar de PH-PSI, (PSI kun je ook lezen als P51). Ze wordt ingezet bij memorial flights (herdenkingen) en demo’s op Airshow’s door heel Europa, hiermee worden de kosten betaald om dit prestigieuze vliegtuig te onderhouden en daarmee het vliegend erfgoed te bewaren.
De PH-PSI is gespoten in de kleuren van het 359ste Fighter Squadron en 356ste Fighter Group gestationeerd op Martlesham Heath. Het call sign OC-G is van Lt.Col.Donald A Baccus.
De Damn Yankee is te huur voor een herdenkingsvlucht of wil je zelf een keer meevliegen neem dan met ons contact op. We vliegen vanaf 15 April tot 15 oktober van ons eigen vliegveld te Oostwold en meevliegen kan in principe elke dag. De vluchtduur bedraagt 20 min.