Foto: Vliegbedrijf Tom van der Meulen

Sinds 3 juni 2022 is het Nederlands luchtvaartuig register een nieuw vliegtuigtype rijker, een WACO YMF-F5C met registratie PH-OPK.

Dit prachtige vliegtuig uit 2019 is door Vliegbedrijf Tom van der Meulen begin 2022 in opdracht van de nieuwe eigenaar uit Amerika geïmporteerd. Na aankomst in een zeecontainer is ze vakkundig geassembleerd door de technisch specialisten van het Vliegbedrijf, waarna Tom van der Meulen de eer had om in medio juni de eerste vlucht te maken.

Na een probleemloos verlopen eerste vlucht en vervolgens nog de nodige kalibratie- en controlevluchten is de WACO aan de nieuwe eigenaar overgedragen. Deze zal er veel vliegplezier aan beleven. Op haar nieuwe thuisbasis Vliegveld Oostwold past de rood-witte tweedekker met haar klassieke uiterlijk uitstekend tussen alle historische andere vliegtuigen op Oostwold. Het vliegveld staat internationaal bekend als de thuisbasis voor de P-51 Mustang “Damn Yankee”, de Harvard, de Stearman en natuurlijk de vakkundig gerestaureerde Piper Super Cubs.

Vliegbedrijf Tom van der Meulen b.v., opgericht in 1958, behoort, tot de oudste luchtvaartbedrijven in Nederland met vestigingen op Oostwold, Lelystad en Ameland. Het bedrijf is Part-145 gecertificeerd en voert onderhoudswerkzaamheden uit aan moderne en historische vliegtuigen en is daarnaast  gespecialiseerd in de restauratie en exploitatie van historische en andere bijzondere vliegtuigen.

De WACO YMF-F5C is één van de twee vliegtuigtypes die op dit moment nog door WACO Classic Aircraft Corporation nieuw afgeleverd worden. Het toestel wordt volledig met de hand gemaakt in de fabriek op Battle Creek Executive Airport in de Amerikaanse staat Michigan. De YMF-F5C heeft van buiten het uiterlijk van de beroemde klassieke WACO modellen die al vanaf 1919 ontworpen zijn. Van binnen kunnen ze met de modernste avionica uitgerust worden, zelfs een autopilot behoort tot de mogelijkheden. De 300hp sterke Jacobs R755-A2M radial motor is het enige onderdeel dat niet meer nieuw geproduceerd wordt, maar dankzij vakkundige revisie niet van nieuw te onderscheiden is.

Foto: Vliegbedrijf Tom van der Meulen